Pengertian Ekstremisme

Ibnu Taimiyyah berpendapat, ekstremisme bererti melampaui batas dengan menambah kepada sesuatu sama ada memuji ataupun mengeji lebih daipada berhak diterima dan sebagainya. Ibn Hajar mentakrifkan sebagai berlebih-lebihan dalam sesuatu dan memperketat dengan melewati batas. Pada keseluruhannya ektremisme membawa erti sesuatu yang melewati bats-batas yang dihalalkan dengan menokok tambah.

Walaupun begitu, apabila ektremisme ini dikaitkan dengan agama ia bukan bererti agama Islam itu yang melampau. Tetapi maksudnya ialah sikap melampau dalam beragama Islam. Ini bererti ekstremisme tidak bersangkut paut dengan agama Islam yang bersifat luhur, sederhana dan adil. Allah sendiri memberi ingatan dengan firmannya dalam surah al-Maidah ayat-77, bermaksud, “Janganlah kamu melampau dalam agama kamu.”

Keburukan Ektremisme dalam Agama

Larangan ke atas yang ekstrem ini adalah disebabkan ia mengandungi beberapa keburukan iaitu:

1. Ia dibenci kerana tidak dapat diterima oleh tabiat manusia yang normal dan kebanyakan manusia tidak mampu bersabar dengannya.

2. Sikap ekstrem ini tidak panjang usianya dan mengikut adatnya tidak dapat berterusan kerana manusia mempunyai tenaga yang terhad. Akhirnya, ia menjadi letih dan merasa bosan. Perkara yang lebih malang lagi, ia bertukar sikap melampau kepada lalai dan alpa.

3. Ekstrem ini melanggar hak-hak orang lain yang wajib dipelihara dan kewajipan yang mesti ditunaikan seperti kata hukama’,”tidakaku lihat ‘berlebihan’ melainkan di sampingnya ada hak yang diabaikan.”

Tanda-tanda Gejala Ekstremisme

Antara tanda-tanda gejala ekstrem ialah:

1. Fanatik kepada satu pendapat dan tidak mengakui pendapat orang lain. Ia tidak melihat kepada maslahah(kepentingan) manusia, tujuan-tujuan syarak dan realiti semasa. Ia tidak berlapang dada untuk mengadakan perbincangan dengan orang lain untuk mencari dan mengambil pendapat yang lebih kuat dalil dan alasannya.

2. Mewajibkan orang lain dengan sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah dan mengambil sikap keras dengan menolak sifat kelapangan dan keringanan.

3. Bersikap kasar pada bukan tempat dan masanya seperti bersikap keras pada masalah-masalah cabangan (furu’) dan perkara yang diperselisihkan (khilafiyah) dan melupai perkara teras iaitu membetulkan akidah.

4. Kasar dalam pergaulan, kesat dalam tutur kata dank eras dalam penyampaian dakwah. Islam membenarkan kekerasan itu hanya pada dua tempat iaitu di medan peperangan ketika menghadapi musuh dan ketika melaksanakan hukuman syarak ke atas orang yang berhak menerimanya.

5. Prasangka buruk pada orang lain dengan membuat tuduhan tidak berasas, menyembunyikan kebaikan-kebaikannya dan pada waktu yang sama membesar-besarkan kesalahan-kesalahanya.

6. Mengkufurkan orang lain dengan cara sewenang-wenangnya, menghalalkan darah dan harta bendanya. Mereka mengkafirkan setiap orang yang melakukan dosa besar, mengkafirkan orang yang tidak menerima fikiran mereka dan mengkafirkan orang yang tidak berbaiah dalam jemaah mereka.

Sebab-sebab Timbul Gejala Ektrem

Beberapa factor yang menyebabkan timbul gejala ekstremisme ini adalah:

1. Kelemahan memahami hakikat agama yang sebenar iaitu orang yang mempunyai sedikit ilmu mengganggap dirinya sebagai orang alim dan boleh berijtihad. Senagai contohnya mereka yang berpegang secara harfiah (literal) kepada nas-nas tanpa bersedia memahami yang tersirat dan mengetahui tujuan-tujuan syarak. Di samping itu, berlebih-lebihan apabila mengharamkan sesuatu yang tidak ada nas yang qat’iyy.
2. Ia juga terjadi akibat mengikut mutasyabihat dan meninggalkan muhkamat. Perkara mustasyabihat adalah perkara yang tidak jelas hukumnya ataupun kemungkinan mempunyai beberapa makna sementara perkara muhkamat ialah yang nyata maknanya dan jelas hukumnya.

4 comments:

Unknown 28 January 2015 at 21:22  

Salam, Boleh x saya tahu buku rujukan tuan?

Unknown 4 April 2016 at 21:32  

salam, cara untuk mengelakkan eksterisme xde ke ?

Fathiyah 6 November 2016 at 20:43  
This comment has been removed by the author.
Unknown 8 December 2018 at 19:30  

maaf..saya sedang buat esaimen tajuk ini.
boleh saya tahu rujukan tuan/puan?

Post a Comment