Pemikiran al-Afghani telah diikuti oleh anak muridnya Muhamad Abduh. Muhamad Abduh menentang penyeruan taqlid dan jumud sehingga beliau melakukan reformasi pendidikan dalam Universiti al-Azhar. Kedua-dua tokoh ini Berjaya meniupkan semangat jihad menentang penjajahan walaupun tokoh ini mempunyai sedikit perbezaan pendekatan.
Muhamad Abduh menggunakan pendekatan pembaikan melalui pendidikan dan ilmu walaupun memakan masa bagi menyiapkan gerombolan keilmuan. Sementara Jamaluddin al-Afghani lebih mirip pendekatan politik dan revolusi. Antara perkara utama isu pembaharuan Abduh dapat disimpulkan sebagai berikut:
1. Membersihkan Islam daripada unsur-unsur yang salah, khurafat dan bid’ah.
2. Pembaharuan pendidikan yang lebih tinggi dan tidak perlu malu mengambil pengetahuan Barat asal saja tidak bertentangan dengan ajara Islam yang hakiki untuk kepentingan kaum Muslimin.
3. Merumuskan ajaraan Islam menurut cara fikir moden kerana Islam ialah agama yang sesuai dengan segala zaman dan tempat.
4. Pembelaan agama Islam terhadap pengaruh Barat dan serangan daripada pihak kaum Kristian.
-
0 comments:
Post a Comment